Szerző: Alice Twemlow
Méret: 175 x 225 mm
Terjedelem: 256 színes oldal
Kivitel: cérnafűzött, keménytáblás
Megjelenés időpontja: 2008. szeptember
Bolti ára: 6995 Ft
Webshop ár: 5946 Ft
[Megrendelés Scolar webshop]
A címadó, egyszerűnek tűnő kérdésre a témakört több oldalról is körüljárva próbál választ adni a kötet: vizsgálja a grafikai tervezés környezetét, a szakterületet befolyásoló hatásokat, bemutatja részterületeit, befejezésképpen pedig kortárs alkotók portfólióiba enged betekintést.
A 21. század tervezőgrafikusainak komoly, ám annál izgalmasabb kihívásokra kell választ adniuk: az új technológiák megismerése; a megrendelők és fogyasztók közötti új kommunikációs csatornák megjelenése; a tervezésre, a globális problémákra és a kulturális különbségekre egyre fogékonyabb közönség megszólítása és véleményének figyelembevétele, de a különböző szakterületek együttműködését igénylő megbízások is ide sorolhatók.
A szerző a kötet első részében azokat a külső hatásokat veszi górcső alá, amelyek napjainkban a tervezők tevékenységét is mind erősebben befolyásolják: elég csak a fenntarthatóság és az etika kérdéskörét, az egyre összetettebbé váló technológiákat vagy az egyes kultúrákat érő globális hatásokat említenünk.
Az első fejezet témáinak komolyságát jól oldják a tervezőgrafikusoktól származó idézetek a megkérdezettek szakmájukról alkotott elképzeléseiket, véleményüket a legváltozatosabb módon osztják meg az olvasókkal: komolyan vagy viccesen, hosszan fejtegetve vagy néhány szóban összefoglalva, irónia mögé bújtatva vagy szókimondóan.
Számos példa mutatja be, hogy a kihívást már nem jelentő napi robottól függetlenedni kívánó grafikusok hogyan és milyen szomszédos területek felé vehetik az irányt, legyen az szerzői, kiadói, produceri, kurátori feladatok ellátása, betűtervezés vagy saját tervezésű pólók és használati tárgyak forgalmazása.
A szerző külön fejezetet szentel a grafikai tervezés egyre szerteágazóbb részterületeinek rövid ismertetésére. A hagyományos tevékenységek tipográfia, jelölés-, arculat-, hirdetés- és könyvtervezés mellett olyan új területekre is elkalauzolja az olvasót, mint a játék-, szoftver-, hang- és interaktív tervezés, a filmfőcímek, a nyomtatott vagy on-line publikálás, vagy a koncertek vizuális atmoszféráját megteremtő VJ-k munkája.
A könyv záró fejezetében grafikai stúdiókat, ügynökségeket és kortárs tervezőgrafikusokat ismerhetünk meg, több mint 120 oldalon bemutatott munkáikon keresztül bepillanthatunk a grafikai tervezés változatos világába.
A munkák között a hétköznapi” feladatnak számító plakátok, katalógusok, promóciós anyagok, éves jelentések mellett olyan ritkábban előforduló megbízásokra is láthatunk példákat, mint a közönség részvételével készült csomagolás és kültéri installáció, a magazintervezés, az animáció, a tévéspot, az utcai gerillakampány keretében használt matrica, az épületek fényfestése” vagy a különböző járda- és üvegdekorációk.
A sokszínűséget garantálja a változatos nemzetközi mezőny is: amerikai, portugál, brazil, francia, holland, brit, ausztrál, szlovén, svájci és belga stúdiók projektjei egyaránt terítékre kerülnek.