Szerző: David Präkel
Méret: 160 x 230 mm
Terjedelem: 176 színes oldal
Kivitel: ragasztókötött, puhatáblás
Megjelenés időpontja:
2010. november
Bolti ára: Ft
Webshop ár: 0 Ft
[Megrendelés Scolar webshop]
Nagyításhoz kattintson a képekre!
A FOTOGRÁFIA ALAPJAI sorozat negyedik kötete a fekete-fehér fényképezés témakörébe vezeti be az olvasókat. A kötetet különösen aktuálissá teszi, hogy a szerző a színes digitális technikával készült képek igényes fekete-fehér fotókká alakításának műhelytitkaival is foglalkozik.
A gazdagon illusztrált könyv logikus felépítésével, gyakorlatias tanácsaival, áttekinthető ábráival és inspiráló fotóival a fotográfiát még csak most tanulók és az elkötelezett amatőrfotósok számára egyaránt hasznos olvasmánynak bizonyulhat.
Emellett a gyakorlottabb fotósoknak is segítségére lehet abban, hogy a csupán csak néhány évtizede elterjedt digitális technikával és számítógépes képfeldolgozással miként lehet a korábbi analóg eljárásokhoz hasonló hatásokat elérni.
Az alapelméletet tárgyaló első fejezet kitér a színes, a szürkeárnyalatos és a tónusok nélküli fekete-fehér képek közti különbségre, bemutatva ezek jellegzetességeit, majd röviden ismerteti a fotográfia születésének történetét, az úttörőket és a kísérletezés korszakának főbb képrögzítési technikáit.
A színelmélet alapjait – színkör, színkeverési módok – követően a tónusok kialakulásának kérdéseiről, a filmek eltérő spektrális érzékenységének következményeiről, a színes és szürkeszűrőkről, a polárszűrőkről, a papírtípusokról, a fotóanyagok jelleggörbéjéről és a histogram értelmezéséről olvashatnak az érdeklődők.
A szerző ezután a fekete-fehér fotózás művészi kérdései felé tesz kitérőt. Felhívja a figyelmet a „fekete-fehérben látás“ fontosságára az exponálás pillanatában, majd megmutatja ennek segédeszközeit, szót ejt a vizualizáció és a kompozíció kérdéseiről.
A legígéretesebb témákat – a portrétól a csendéleten át az eseményfotózásig – számos nagyszerű kép és fotóesszé segítségével mutatja be. A fotók elemezése során ismerteti a készítésükkel kapcsolatos technikai, stilisztikai és fotótörténeti tudnivalókat.
A harmadik fejezet a megvilágítás témakörét veszi górcső alá. A fényforrás jellegének és a fény irányának képre gyakorolt hatása mellett olvashatunk a téma és a megvilágítás kontrasztjáról, a téma fényerőtartományáról, a fénymérés kérdéseiről, a high-key és low-key képekről csakúgy, mint az infravörös fotózásról.
A negyedik fejezet a képek kidolgozásának kérdései mellett bemutatja, hogy a film típusa és a hívás módja miként befolyásolja a végleges képet. A filmek tulajdonságainak bemutatásakor szemlélteti a szemcsézettség hatását (párhuzamként pedig a digitális zajt) és a különböző filmek eltérő érzékenységét a fény különböző hullámhosszúságú összetevőire. Szó esik a hívóanyagokról, bemutatja a túlhívás és alulhívás hatását, ismerteti Ansel Adams zónarendszerét és a hívás eltérő hatását a különböző tónustartományokra.
Az ötödik fejezet a nagyítás témakörét és fogásait tárgyalja. A szerző a kézilaborokban elérhető korrekciós lehetőségek mellett bemutatja a hasonló eredményt adó, számítógépes képszerkesztő programokkal végrehajtható digitális megoldásokat is. Megismerhetjük a nagyítógépek főbb típusait, az állandó és a változó kontrasztú fotópapírok tulajdonságait, a képrészletek tónuskorrekciójának (hagyományos és digitális) lehetőségeit, illetve a papírválasztás kérdéseit. Emellett szó esik a digitális és a hagyományos technika ötvözéséből született digitális negatívokról is.
A szerző kiemelten foglalkozik a színes digitális technikával készült képek fekete-fehérré alakításának módszereivel: többféle eljárást is ismertet és a szemléletesség kedvéért a különböző képfeldolgozó programokkal kapott képeket egymás mellett helyezi és összeveti.
A hatodik fejezet visszavezet a színek világába: a fekete-fehér fotók vegyi úton történő „színezésének“ módszereit ismerhetik meg az olvasók. A jól ismert szépia tónus mellett többek között a szelénium, a vanádium és a vas alapú színezőanyagok, a két-, három- és négyszínű képek, a digitális és a kézi színezés lehetőségeit is bemutatják az illusztrációk és a hozzájuk fűzött magyarázatok.
színesből szürkeárnyalatossá konvertálás, kontraszt, szűrőzés, expozíció, kompozíció, „fekete-fehérben látás”, a fekete-fehér fotográfia témái, fénymérés, a megvilágítás jellemzői, film és előhívó, zónarendszer, nagyítás és fotópapírok, a tónustartomány módosítása, Polaroid nyersanyagok, helyi expozíciószabályozás, archaikus technikák, a fekete-fehér képek színezése
Az Észak-Angliában nevelkedett David Präkel kilencévesen kapta első fényképezőgépét. A fotózás azóta is fontos szerepet játszik az életében. Sikeres és változatos karriert futott be újságíróként és szerkesztőként, kiadói tanácsadóként, zenei szakértőként és újabban tanárként. Rutinos előadó – a kilencvenes években egy évig az Egyesült Államokban tanított fényképészetet esti és ifjúsági foglalkozásokon. Miután visszatért az Egyesült Királyságba, számtalan helyen oktatott, és dolgozott a middlesexi Kodak oktatóközpontban is. Jelenleg saját fotóstanfolyamokat tart Northumberlandben, mellette részidőben oktat a Cumbria Institute of the Arts fotós szakán.